Friday, 4 May 2012

kuaci ohhhh kuaci



assalamualaikum semua.
sejak kebelakangan ni..opss ! bukan lah sejak kebelakangan ni..
dlm 2,3 bulan ni..
aku kerap betul makan kuaci.
adoy..
tak kira lah kuaci putih mahu pun hitam
tpi aku prefer kuaci putih lah.hehehe

bukan setakat kt kolej je aku makan.
sejak cuti ni, kalau pergi kedai runcit, bende pertama aku carik ialah kuaci ='=

so..bila kt rumah ni..aku terfikir lah.
ape lah kelebihan dan keburukan kuaci ni.
jom kite same2 tengok k !

KELEBIHAN KUACI ;

1- Kuaci bunga matahari merupakan salah satu sumber vitamin E yang sangat baik. Cukup sekadar 60 gram bunga matahari tanpa kulit untuk memenuhi keperluan tubuh bagi mendapat vitamin E setiap hari. Para wanita biasanya sudah tahu beberapa khasia vitamin E.


2- Ia itu untuk meregangkan kulit, menghaluskan dan membuat kulit menjadi lebih muda dan cantik.
 ( Lepas nie pasti ramai wanita yang makan kuaci ). Selain daripada itu Vitamin E juga mempunyai banyak khasiat lain yang lebih penting.


3- Vitamin E ialah anti oksidan dan ia sangat penting kepada tubuh.Ia meneutralkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel dan membaiki struktur DNA yang rosak.

4- Vitamin E juga dapat mengurangi gejala penyakit Athma atau lelah ,osteoarthritis dan rematik.


5- Selain itu ia juga dapt mengurangi risiko penyakit kanser usus besar, menurunkan gejala rasa panas bagi wanita monopaus,dan mengurangi komplikasi penyakit diabetes.Vitamin E juga dapat membantu memerangi kadar kolestrol jahat (LDL) yang tinggi dalam darah

6- Beberapa ujian yang dibuat ia juga dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh.

7- kuaci merupakan salah satu makanan yg rendah kadar kolestrol

* copy paste drpd blog2 org

ahaaaa..itu kelebihan..nak tw pulak ape keburukannya??

1- membuat kita lalai. ahaha. memang betol pon. kalau aku makan kuaci, pasti aku dah tak nak buat kerja lain dah selain menngopek dan mengunyahnya ;D

2- mengotorkan rumah. ni pon betol jugak. habis segala kulit2 nya berterabur kt ruang tamu ni. hehe. sorry bibik :')

itu je lah yg aku dapat kaji tentang kuaci ni.
memang tiada keburukan dari segi kesihatan badan.

namun..

utk ingatan semua dan diri sendiri..
kurang-2 kan lah makan kuaci demi menjaga kebersihan rumah dan 
tidak melalaikan kita utk melakukan sesuatu pekerjaan.haha

renung-2 kan dan selamat beramal :)

p/s : aku rindu kawan2 matrix aku.
makan kuaci same2 
bawah cahaya lampu minyak tanah.
miss them ;')


2 comments:

Dzulfadhli Ridzuan said...

bru baca entry ini.. pasal keburuka mkan kuaci ana mmg sokong 100%...

Ahmad Rifai said...

Beli kuaci putih ini dimana min? Saya butuh kuaci seperti itu..